Thursday, March 01, 2007

is-ord

Någon generation införde en slangvariant som går ut på att avsluta diverse ord med -is. Jag har alltid tyckt att det låter otroligt fånigt, exempelvis fritids, dagis, mellis, bundis, frälsis osv. Vissa ord har integrerat sej djupt med det vardagliga språket, t.ex bakis, godis, trummis, kompis, lodis, men kommer i princip från samma uppbyggnad då man kan härleda längre mer normala ord även från dessa.
Förtitalisterna har bidragit starkt till att behålla den här slangtraditionen och kommit med egna ord som knytis, bundis, hallis, funkis, osis, baggis och min hatfavorit Mallis.
Det förpassas tydligt ner till nästa generation med en rad yngre tonårsuttryck som bästis, gnuggis, hemlis, avis, fuskis med flera vilket kanske passar åldern lite bättre eftersom dessa ord passar bra i en rosa dagbok med hästklistermärken och glitter på.
Tyvärr slutar det inte där, utan denna slanguppbyggnad följer med till yngre vuxna idag som har skapat några nya ord av den här typen som t.ex cillisar (silikonbröst), men det ord jag älskar att hata är snackis! En snackis är ett hett ämne som det diskuterats - snackats - om mycket den senaste tiden, det vill säga att man skapat ett slangslangsubstantiv från ett slangverb.

Därmed sätter jag punkt för denna bloggis.

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Bergis är du bara avis.

06 March, 2007 11:50  
Blogger vildtass said...

När jag var åtta var det nära ögat att jag döpte min kanin till "Ninis" men tack och lov kom jag på något bättre.

16 March, 2007 15:04  
Blogger Kim Jong Il said...

Aldrig tänkt på det, så tack så jävla mycket för att du har förstört alla såna ord för mig! Grrrrrr!!!!

19 April, 2007 11:22  

Post a Comment

<< Home